Вчителю не тільки історії, а ще і суспільствознавства й правознавства - не забуваймо про це. Адже саме в процесі викладання суспільствознавства, а радше підготовки до цього, Норт - і саме в дистанційному режимі - може бути корисним вчителю. Будемо вважати, що це моя робоча гіпотеза, і подивимось на неї уважніше.
По-перше, познайомившись з ідеями Дугласа Норта (а ще не знайомий?), вчитель краще зрозуміє, чому ми тупцюємо на місті як суспільство. А це потрібно вчителю? Я думаю, конче. Саме для того, щоб вийти до дітей з міцною власною позицією. Науково обґрунтованою на основі останніх досягнень світового рівня.
По-друге, це реально допоможе залучити дітей до знайомства з Нортом. Дітей? Та вже майже громадян, це ж випускники середньої школи, мають паспорти. Чи тут потрібна якась адаптація матеріалу, спрощене викладення? Тренери, що працюють з дорослими, використовують поняття фасілітації матеріалу. Як бути з дітьми (старшокласниками), я не знаю, тут треба подумати. Познайомити їх з Дугласом Нортом треба? Я думаю, що безумовно (факультативно?), вони мають знати про останні досягнення суспільствознавства. Але як? Оцей конкретно курс можна ставити в порядок денний для 11 класу чи його треба адаптувати? Цей залишити для вчителів, а для дітей зробити інший.
Можна було б сказати і про третій момент: само по собі дистанційне навчання, використання електронного формату - хіба це не плюс? А хіба можна це зробити в традиційному режимі? Тобто дистанційка виступає як варіант безальтернативний? Ні, чому ж, може хтось проведе таке заняття і в традиційному форматі. Можна використати якийсь кружок, факультатив, зустріч з цікавою людиною... Так це і є кружок, факультатив і зустріч з дуже цікавою людиною (Нобелівським лауреатом!), але в дистанційному режимі чи форматі, безумовно цікавому для дітей (старшокласників). Ну добре, облишимо цю полеміку (з собою) підемо далі.
Згадану гіпотезу треба перевірити. І як таку, в конкретному варіанті, стосовно Дугласа Норта, і як пілотну вправу, тест, випробування маленького фрагмента дистанційного навчання у застосуванні до середньої школи. Як це зробити?
Оскільки жодних особистих вражень про викладання суспільствознавства в школі я не маю, то подивимось, що про це відомо Мережі.
1. Це програма. Навіть дві, одна на 17 годин, інша на 35. Дуже схожі, ну дуже. Чого б не назвати однаково? Але менше з тим. Для нас важливо зрозуміти: чи Норт сюди вписується? Як ні, то щось не так в програмі, правда?
2. А це програма підготовки того вчителя-історика з питань комп'ютерних. Тут ми маємо одержати відповідь на питання: чи вчитель готовий працювати з Класрумом? Ну включати і використовувати за призначенням. Не за сенсом навчального процесу, а просто як знайомий чи опанований технічний засіб, інструмент.
3. І тепер, нарешті, про головне: чи дистанційне навчання от саме по Дугласу Норту може вважатись сучасним і потрібним учню фрагментом навчання? Ну і принагідно: а як це організувати?
4. І вже зовсім наприкінці додаткові матеріали, дотичні теми.
Подивившись матеріали пані Наталі Бахмут (див.), перелік підручників 11 класу дійшов химерної, мабуть, ідеї: звернутись з тими запитаннями до авторів. Так, до авторів підручників.
Ми хочемо перевірити, нагадаю, одну гіпотезу. Одержати відповідь на деякі питання. Від людей, що добре знаються на предметі - як з теоретичного, так і практичного боку справи. То ходім їх шукати по форумах вчителів-істориків? Бо загальні же вчительські форуми тут не надто згодяться, адже питання надто специфічні.
Втім, виявилось, що нема таких форумів в якійсь там множині: історія України, Європи, краєзнавство, суспільствознавство. Є один форум, дотичний історії в школі, ось він, як можна побачити, не надто пристосований для розлогих розмов про дистанційне навчання. Ні, закриті групи є, я точно знаю, в Гугль+, але як на мене, то не надто зручні і потім, мені ж потрібні відкриті...
Ладно, звернемось до загальних вчительських форумів, історики ж їх не минають своєю увагою. Але тепер з'явилось додаткове питання, що його маємо поставити першим: чи потрібен спеціалізований форум для вчителів істориків?. Ну а далі вже все те, про що йшлось раніше.
І от що нам відповіли (лайки-коменти-поширення):
1. Постіндустріальна освіта (0-0-0)
2. Початкова школа (4-0-0)
3. Уміти вчити (20-3-24) (найактивніший форум - в абсолютних вимірах, бо має ж значення і число учасників форуму)
4. Росток (1-0-1)
5. Народний учитель (2-5-0)
6. Полтава (2 перегляди) а потім видалений модератором.
7. Вільна профспілка (бачили 18)
8. Гуманна педагогіка (0-0-1)
9. Хмельницька освіта (1-0-0)
10. Миколаївська освіта (0-1-1) 64 перегляди (це найпасивніший форум - переглядів багато, але нікому це не цікаво; хоч в форумі вони є)
По-перше, познайомившись з ідеями Дугласа Норта (а ще не знайомий?), вчитель краще зрозуміє, чому ми тупцюємо на місті як суспільство. А це потрібно вчителю? Я думаю, конче. Саме для того, щоб вийти до дітей з міцною власною позицією. Науково обґрунтованою на основі останніх досягнень світового рівня.
По-друге, це реально допоможе залучити дітей до знайомства з Нортом. Дітей? Та вже майже громадян, це ж випускники середньої школи, мають паспорти. Чи тут потрібна якась адаптація матеріалу, спрощене викладення? Тренери, що працюють з дорослими, використовують поняття фасілітації матеріалу. Як бути з дітьми (старшокласниками), я не знаю, тут треба подумати. Познайомити їх з Дугласом Нортом треба? Я думаю, що безумовно (факультативно?), вони мають знати про останні досягнення суспільствознавства. Але як? Оцей конкретно курс можна ставити в порядок денний для 11 класу чи його треба адаптувати? Цей залишити для вчителів, а для дітей зробити інший.
Можна було б сказати і про третій момент: само по собі дистанційне навчання, використання електронного формату - хіба це не плюс? А хіба можна це зробити в традиційному режимі? Тобто дистанційка виступає як варіант безальтернативний? Ні, чому ж, може хтось проведе таке заняття і в традиційному форматі. Можна використати якийсь кружок, факультатив, зустріч з цікавою людиною... Так це і є кружок, факультатив і зустріч з дуже цікавою людиною (Нобелівським лауреатом!), але в дистанційному режимі чи форматі, безумовно цікавому для дітей (старшокласників). Ну добре, облишимо цю полеміку (з собою) підемо далі.
Згадану гіпотезу треба перевірити. І як таку, в конкретному варіанті, стосовно Дугласа Норта, і як пілотну вправу, тест, випробування маленького фрагмента дистанційного навчання у застосуванні до середньої школи. Як це зробити?
А. Підготовка
Оскільки жодних особистих вражень про викладання суспільствознавства в школі я не маю, то подивимось, що про це відомо Мережі.
1. Це програма. Навіть дві, одна на 17 годин, інша на 35. Дуже схожі, ну дуже. Чого б не назвати однаково? Але менше з тим. Для нас важливо зрозуміти: чи Норт сюди вписується? Як ні, то щось не так в програмі, правда?
2. А це програма підготовки того вчителя-історика з питань комп'ютерних. Тут ми маємо одержати відповідь на питання: чи вчитель готовий працювати з Класрумом? Ну включати і використовувати за призначенням. Не за сенсом навчального процесу, а просто як знайомий чи опанований технічний засіб, інструмент.
3. І тепер, нарешті, про головне: чи дистанційне навчання от саме по Дугласу Норту може вважатись сучасним і потрібним учню фрагментом навчання? Ну і принагідно: а як це організувати?
4. І вже зовсім наприкінці додаткові матеріали, дотичні теми.
Подивившись матеріали пані Наталі Бахмут (див.), перелік підручників 11 класу дійшов химерної, мабуть, ідеї: звернутись з тими запитаннями до авторів. Так, до авторів підручників.
Б. Реалізація
Ми хочемо перевірити, нагадаю, одну гіпотезу. Одержати відповідь на деякі питання. Від людей, що добре знаються на предметі - як з теоретичного, так і практичного боку справи. То ходім їх шукати по форумах вчителів-істориків? Бо загальні же вчительські форуми тут не надто згодяться, адже питання надто специфічні.
Втім, виявилось, що нема таких форумів в якійсь там множині: історія України, Європи, краєзнавство, суспільствознавство. Є один форум, дотичний історії в школі, ось він, як можна побачити, не надто пристосований для розлогих розмов про дистанційне навчання. Ні, закриті групи є, я точно знаю, в Гугль+, але як на мене, то не надто зручні і потім, мені ж потрібні відкриті...
Ладно, звернемось до загальних вчительських форумів, історики ж їх не минають своєю увагою. Але тепер з'явилось додаткове питання, що його маємо поставити першим: чи потрібен спеціалізований форум для вчителів істориків?. Ну а далі вже все те, про що йшлось раніше.
І от що нам відповіли (лайки-коменти-поширення):
1. Постіндустріальна освіта (0-0-0)
2. Початкова школа (4-0-0)
3. Уміти вчити (20-3-24) (найактивніший форум - в абсолютних вимірах, бо має ж значення і число учасників форуму)
4. Росток (1-0-1)
5. Народний учитель (2-5-0)
6. Полтава (2 перегляди) а потім видалений модератором.
7. Вільна профспілка (бачили 18)
8. Гуманна педагогіка (0-0-1)
9. Хмельницька освіта (1-0-0)
10. Миколаївська освіта (0-1-1) 64 перегляди (це найпасивніший форум - переглядів багато, але нікому це не цікаво; хоч в форумі вони є)
11. Тернопільська освіта (1-0-0) 4 перегляди
12. Авторська спільнота
Я вже згадував вище, що побачивши три (!) підручники з суспільствознавства для 11 класу, що їх підготував більш як десяток авторів, подумав: а чому б в найкращих знавців теми і не запитатись? Спробуємо (це я так написав, бо знав, що, на жаль, не всі автори є в Фейсбуці, щоб їх можна було запросити; але один з одинадцяти - це якось навіть і не знаю, що сказати, тим більше, що і в Гугль+ їх теж нема).
Назаренко Н.В., Воронянський О.В., Назаренко Г.І., Мануйлов Є.М., Требін М.П., Панфілов О.Ю., Каліновський Ю.Ю., (див.)
Т.В. Бакка, Л.В. Марголіна, Т.В. Мелещенко, (див.)
Г.В. Середницька (див.).
А тепер порівняйте з культурологами.
13. Спільнота вчителів (додано 24.05.18)
14. Союз освітян. Безцензурний (додано 28.05.18)
Оскільки ніхто із згаданих вище персон не відгукнувся, а жоден з вчителів історії не сказав про свій інтерес до питання, то висновок очевидний: ні, не потрібен той Дуглас Норт нашим вчителям історії. Ані дистанційно, ані у будь-якому іншому форматі. А може по форумах нема вчителів історії? Може. Це нічого не змінює, бо результат той самий: може і потрібен, але вони про це нічого не знають.
Коментувати я не буду, але як хтось захоче щось про це сказати - будь ласка, цей пост і все, що можна знайти по форумах - воно ж залишається доступним для читання і коментування. За рік-два можна буде повернутись. З великою користю, я думаю, стосовно аналізу явищ чи механізмів, визначених Нортом.
12. Авторська спільнота
Я вже згадував вище, що побачивши три (!) підручники з суспільствознавства для 11 класу, що їх підготував більш як десяток авторів, подумав: а чому б в найкращих знавців теми і не запитатись? Спробуємо (це я так написав, бо знав, що, на жаль, не всі автори є в Фейсбуці, щоб їх можна було запросити; але один з одинадцяти - це якось навіть і не знаю, що сказати, тим більше, що і в Гугль+ їх теж нема).
Назаренко Н.В., Воронянський О.В., Назаренко Г.І., Мануйлов Є.М., Требін М.П., Панфілов О.Ю., Каліновський Ю.Ю., (див.)
Т.В. Бакка, Л.В. Марголіна, Т.В. Мелещенко, (див.)
Г.В. Середницька (див.).
А тепер порівняйте з культурологами.
13. Спільнота вчителів (додано 24.05.18)
14. Союз освітян. Безцензурний (додано 28.05.18)
Б. Висновки
Оскільки ніхто із згаданих вище персон не відгукнувся, а жоден з вчителів історії не сказав про свій інтерес до питання, то висновок очевидний: ні, не потрібен той Дуглас Норт нашим вчителям історії. Ані дистанційно, ані у будь-якому іншому форматі. А може по форумах нема вчителів історії? Може. Це нічого не змінює, бо результат той самий: може і потрібен, але вони про це нічого не знають.
Коментувати я не буду, але як хтось захоче щось про це сказати - будь ласка, цей пост і все, що можна знайти по форумах - воно ж залишається доступним для читання і коментування. За рік-два можна буде повернутись. З великою користю, я думаю, стосовно аналізу явищ чи механізмів, визначених Нортом.
Комментариев нет:
Отправить комментарий